KOPENHAG’I ANLAMAK İÇİN BİSİKLETE BİNECEKSİN

Genel

KOPENHAG’I ANLAMAK İÇİN BİSİKLETE BİNECEKSİN

Danimarkalı yetkililer bize yaptıkları sunumlarda, hedeflerinin Kopenhag’daki ulaşımın yüzde 75’inin bisiklet ve toplu ulaşım araçlarıyla sağlanması olduğunu söylüyor.


 


Avrupa Birliği Türkiye Delagasyonu, Danimarka Büyükelçiliği ve Danimarka Uluslararası Basın Merkezi’nin organizasyonuyla düzenlenen Danimarkai Kopenhag gezisinin, aslında programda olmasa da en önemli taraflarından biri, bisiklet yolları ile ilgiliydi. Kopenhag’ın ulaşım sistemini çok detaylı inceleyebildiğimi söyleyemem. Ancak şunu rahatça ifade edebilirim ki, Kopenhag’taki ulaşım sisteminin temelinde bisiklet yer alıyor. Mübalağasız herkes bisiklete biniyor. Danimarkalı yetkililer bize yaptıkları sunumlarda, hedeflerinin Kopenhag’daki ulaşımın yüzde 75’inin bisiklet ve toplu ulaşım araçlarıyla sağlanması olduğunu söylüyor. Ve bu hedef içinde bisiklet kullanımında ulaşmak istedikleri hedef en az yüzde 60. Ve şu anda bu hedefe çok yaklaşmışlar.



Bisikletle şehir turu
Bu durumu görünce, programımızda olmamasına rağmen bir bisiklet turu planladım. Bir sabah erkeden çıkıp bisikletle şehir turuna çıktım. Bisikleti nereden buldunuz, derseniz söyleyeyim. Otelin olduğu sokağın köşesine gittim ve bir bisiklete atladım. O kadar basit… Çünkü bu kentte her köşe başında ücretsiz bisikletler bulmak mümkün. Alışveriş merkezlerindeki kilitli sepetler gibi, kilidine 20 kron takıyor, istediğiniz kadar dolaşıyor, sonra yerine bırakınca paranızı geri alıyorsunuz. Ulaşım sistemi bisiklet temelli olduğu için istediğiniz yere kolayca ulaşıyorsunuz. Böylece ulaşım masrafınız da neredeyse hiç olmuyor.



Ulaşımın temeli bisiklet
Kent yaşamını gözlemlerken, öğrendiğim yegâne şey: Eğer Kopenhaglıları tanımak ve anlamak, özellikle şehir içi ulaşımı anlamak istiyorsan mutlaka bisiklete bineceksin. Şehir içindeki ulaşım tamamen bisiklet temelli. Nasıl şehir yerleşiminde enerji kullanımını temel alıyorlarsa, şehir içi ulaşımda da bisiklet yolları temel alınıyor.
Bisiklet için özel ‘otoban’
Son derece geniş bisiklet yolları var. Birçok binanın içine bile bisikletle girilebiliyor, asansörler buna göre yapılmış. Son projelerinden söz edelim: Kentin biraz dışındaki bir bölgeden gelenlerin bisiklet kullanımını arttırmak için, sadece bisikletlere özel yeni bir ‘otoban’ yapmayı planlıyorlar.



Eskişehir de bekliyor
Herkes hava şartları ne olursa olsun bisiklete biniyor. Elbette, bu kadar zengin bir ülkede, otomobile binecekken, bisikleti tercih etmelerini ilk başta garipsiyorsunuz. Galiba Eskişehir’e döndükten sonra bir kahvehanenin önünden geçerken duyduğum şu diyalog, bana her şeyi anlatıyor: (- 100 liran var mı? – 100 liram olsa şu bisiklete biner miyim? Gider benzim alırım…) Önceki günkü yazımda da değinmiştim. Eskişehir’de de uzun süredir bisiklet yolları projesi konuşuluyor. İlk hat için yakın zamanda harekete geçilecek, ama hadi hayırlısı. Ancak, galiba Danimarka’daki ‘kafaya ulaşmamız’ için daha çok pedal çevirmemiz gerekiyor. Hem bisiklet kullanımı, hem de bisiklet yollarının yapımı açısından…


 


https://www.2eylul.com.tr/gundem/kopenhagi-anlamak-icin-bisiklete-bineceksin-h2100.html

etiketler