Şehir Bisikletçileri Yayalara göre 2 Kattan fazla Zararlı Parçacık Soluyor

Genel

Şehir Bisikletçileri Yayalara göre 2 Kattan fazla Zararlı Parçacık Soluyor

Araştırmacılar, “Panik yapmayın, ama egzoz dumanından uzak durun” diyor.


Barts ve Londra Tıp Okulu’nca yapılan araştırma sonuçlarına göre, Londra ve diğer büyükşehirlerdeki bisikletçiler yayalardan 2,3 kat fazla kara karbon parçacığı soluyor.


Otomobil, otobüs ve kamyonlarca atılan egzoz gazında bulunan is, kurum parçacıklarının solunması kalp ve akciğer fonksiyonu bozuklukları dahil sağlık problemleriyle yüksek ilişkilendirildi.


Profesör Jonathan Grigg önderliğindeki bu çalışmanın amacı sağlıklı bisikletçilerin ve işe gidiş gelişte bisiklet kullanan yetişkinlerin ne kadar kara karbon parçacığına maruz kaldığını bulmaktı.


Bu çalışmada yaşları 18-40 arasında sigara içmeyen, ulaşım için bisiklet kullanan 5 sağlıklı kişi ve 5 sigara içmeyen sağlıklı yayanın akciğerlerindeki kara karbon karşılaştırıldı. Akciğer dozunu ölçmek için havayolu makrofajları denilen ve havayolu yüzeyinde yabancı cisimleri tutmak için bulunan aşağı havayolu hücrelerinden örnekler alındı. Bu makrofajların analizi gündelik, şehirde bisiklet kullananların akciğer alt kısmında yayalara göre 2,3 kat fazla kara karbon bulunduğunu gösterdi.


Araştırmacılardan Dr. Cinedu Nwokoro “Bu araştırma sonuçları büyük Avrupa şehirlerinde bisiklet sürmenin kara karbona maruz kalmayı artırdığını gösterdi. Bu sonucun bisikletçilerin yayalara göre egzoz dumanlarına daha yakın olması, daha derin ve sık nefes alması gibi birkaç nedeni olabilir.” dedi.


Bu Londra çalışması, Avrupa Solunum Derneği Yıllık Kongresinde sunulacak. Küçük bir grup üzerinde yapılmasına rağmen bu yıl daha önce yapılıp Çevresel Sağlık Perspektifi’nde yayınlanan “yüksek hava kirliliğine maruz kalan bisikletçilerde kısa dönem kalp düzensizlikleri” adlı Kanada çalışmasının sonuçlarıyla bazı yönlerden paralellik gösteriyor.


İki çalışmanın da araştırmacılarına göre kirliliğe maruz kalma bisikletçiler tarafından rota planlanırken göz önüne alınmalı, daha da önemlisi bisiklet alt yapısı (yolları) buna göre planlanmalı.


Ottowa’da yapılan benzer bir araştırmanın araştırmacıları Scientific American’da yayınlanan makalede araçların egzozlarından mümkün olduğu kadar uzak durmayı, egzoz arkalarında bulunmamayı bu şekilde kurum büyüklük ve yoğunluğunun azalacağını, araç arkalarından en az 5 metre uzakta bulunulmasını tavsiye ediyorlar. Amerikalı araştırmacılara göre trafikten ayrılmış bisiklet yollarını tercih etmek daha iyi.


 


https://road.cc/content/news/44758-urban-cyclists-breathe-more-twice-amount-harmful-soot-pedestrians-do-says-london kaynağından derlenmiştir

etiketler