Bisiklet Almadan Mutlaka Okuyun

Gerekli Bilgiler

Bisiklet Almadan Mutlaka Okuyun

BİSİKLET ALMADAN ÖNCE MUTLAKA OKUYUN! ÜLKEMİZDE EN ÇOK GÖRÜNTÜSÜ İÇİN ALINIP KULLANILAMAYAN ÇİFT AMORTİSÖRLÜ, AĞIR, İNİŞ BİSİKLETLERİ SATIN ALINMAKTADIR. BU TÜR BİSİKLETLER YOLDA, ARAZİDE KULLANILMASI OLDUKÇA GÜÇTÜR, YANLIŞ BİR BİSİKLET ALIP PİŞMAN OLMAYIN, BİR KENARA ATMAYIN, DOĞRU BİSİKLETİ SEÇİN BİSİKLETLİ OLMA ZEVKİ ve AYRICALIĞINI YAŞAYIN!


Hangi Bisikleti Almalı?


Günümüzde çok çeşitli bisiklet türleri mevcuttur; mtb, triatlon, time trial, yol, şehir, tur, trail, Freeride, Downhill, spor, XC (CrossCountry) vs. Pekala bu kadar çeşit arasından bizi mutlu edecek, her zaman sürmekten zevk alacağımız bisikletimizi nasıl seçeceğiz?


 


Öncelikle kendimize sormamız gereken sorular ve masa üstüne koymamız gereken bazı veriler var, Bisikleti hangi amaçla kullanacağız,


Bisikletimizi nerede kullanacağız,


Bütçe olarak ne kadar ayırmak istiyoruz? Gibi…


Bisikleti hangi amaçla kullanacağız?



  • Yarışmak mı istiyoruz,

  • fitness, sağlık amacıyla mı kullanacağız,

  • ailemizle sahilde gezinmeye mi çıkacağız,

  • ülkeyi baştan aşağı kat etmek mi istiyoruz,

  • tepelerden çılgınca süratlerle inmek mi istiyoruz,

  • arazide maksimum süratlerle gitmek mi istiyoruz,

  • akrobatik hareketler, yüksek uçuşlar-konuşlar mı yapmak istiyoruz,

  • şehir içi ulaşım için mi kullanacağız

  • vs..

Bütün bu soruları cevaplamamız gerekiyor. Eğer ilk defa bisiklet alacaksanız veyahut ne istediğinize tam karar veremiyorsanız ya da yukarıda sayılanların her birinde gönlünüzü çalan bir şey varsa bu rollerin nerdeyse her birine bürünebilecek (tabii her birinde tam performans veremeden) bir mtb almanızı önerebiliriz en azından neyi sevdiğinize neye yönelmenize karar verene kadar bir geçiş döneminde bunla idare edebilirsiniz. İdeal olanı bütçeniz elveriyorsa kullanım alanına göre gereken çeşitte bisiklet almaktır…


Türkiye'deki bisiklet firmaları, bisikletleri tüketicilerin ölçülerine göre değil kendi üretim hedeflerine uygun olarak üretirler ve sonuçta bisiklet keyfi yaşamak isteyen birçok insan -özellikle de genç yaş grubu- bisiklet sporuna problemli bir başlangıç yapar. Bu problem, kalite ve servis hizmetinde de karşımıza çıkmaktadır. Bu firmalar, çok kalitesiz ve pazar doldurma hedeflerine uyan bisikletler satmaktadırlar. Özellikle hipermarketlerden alışveriş yapanlar bu sorunlarla karşılaşırlar ve yeterli düzeyde bilgilendirilmedikleri için de bisiklet keyfinin, kalitesiyle ilişkisini fark edemezler. Oysa bisiklet keyfi, frenlemesi, vites değişimi, sürüş kalitesi ve güvenliği ile doğru orantılı olarak değişim gösterir.


Bisiklet Alırken Dikkat Edeceğiniz En Önemli Noktalar:



  • Bisikletin boyunuza uygun bir ölçüde olması

  • Bisikletin ağırlığının taşıyabileceğiniz bir ağırlıkta olması

  • Bisikletin kullanım amacının sizin beklentilerinize uygunluğu

  • Bisikletin fiyatının gerçekten gerçek değeri

  • Fren ve vites mekanizmasının kullanışlılığı

  • Kadro ağırlığının ve tasarımının uygunluğu

  • Amortisörlü ise amortisörünün kalitesi

  • Yedek parça sorununun olup olmadığı

  • Garanti süresi

En genel yöntem bisikleti bacaklarımız arasında tutarak kadronun üst borusu ile bacak apış arasına olan uzaklıktır. Bu mesafe yaklaşık 5-10 cm kadar olmalıdır, bu en basit yöntem olmakla birlikte sürüş zevkimize uygun olarak bazı ufak ayarlamalar yapmak gerekebilir, bu konuda mağazadaki yetkililer size yardımcı olmalıdır.


Bir diğer konu ise arazi bisikleti (mtb) tercih ettiğimiz takdirde bisikleti ağır ve teknik arazi koşullarında kullanacaksak kadro boyunun normalden biraz daha ufak tercih etmek arazide alınan performansı arttıracaktır, eğer dağ bisikletimizi şehir ağırlıklı ve ara sırada arazide patikada kullanacaksak normal boyda bir kadro seçimi yeterli olacaktır.


Detaylara girmemiz gerekirse, bisiklette uygun ölçü, bisiklet modeline göre de değişmektedir. Örneğin; Dağ Bisikleti ile Yol Bisikleti veya Şehir Bisikletinin boya göre ölçüleri değişmektedir.


Dağ Bisikleti (Hardtail=ön süspansiyonlu):


Dağ bisikletlerinin geniş bir kullanım alanı vardır. Bu tür bisikletler; gezinti, tur, dağlık arazi sürüşü, şehir içi gibi birçok alanda kullanılmaya oldukça elverişlidir. Lastik değişimi ve birkaç ufak değişiklikle tura veya şehir içi kullanıma da uygun hale getirilebilir.Dağ Bisikleti alırken aşağıdaki ölçüleri kullanabilirsiniz.


Boy ölçüsü Kadro boyu (inch '') Kadro boyu (cm)


155-165 cm. 14-15" 35-38 cm.


165-170 cm. 15-16" 38-41 cm.


170-175 cm. 16-17" 41-43 cm.


175-180 cm. 17-18" 43-46 cm.


180-185 cm. 18-19" 46-48 cm.


185-190 cm. 19-21" 48-53 cm.


190-195 cm. 21-22" 53-56 cm.


195-200 cm. 22-23" 56-58 cm.


Dağ Bisikleti (Full süspansiyon):


Bu tür dağ bisikletleri ülkemizde son yıllarda satışı artan bir üründür. Ancak çift süspansiyonlu (ön-arka) bisikletler, iniş tasarımına sahip olan çıkış ve düz yol için kesinlikle uygun olmayan bisikletlerdir. Bisiklet seçiminde dış görünüşe bağlı kalan tüketiciler, bu tür bisikletleri kullanarak her pedal basımında güç kaybederek bisiklet keyfini büyük oranda azaltıyorlar.Full süspansiyon dağ bisikletleri, tur, şehir ve dağ krosu yapmaya elverişli değildir.


Bu tür bisikletler için aşağıdaki ölçüleri kullanabilirsiniz.


Boy ölçüsü Kadro boyu (inch '') Kadro boyu (cm)


155-165 cm. 14-15" 35-38 cm.


165-170 cm. 15-16" 38-41 cm.


170-175 cm. 16-17" 41-43 cm.


175-180 cm. 17-18" 43-46 cm.


180-185 cm. 18-19" 46-48 cm.


185-190 cm. 19-21" 48-53 cm.


190-195 cm. 21-22" 53-56 cm.


195-200 cm. 22-23" 56-58 cm.


Yol ve Triatlon Bisikletleri:


Yol Bisikletleri, asfalt yollarda uzun süreli keyifli binişler için kullanılır. İnce Kadro, lastik, jant yapısına ve dağ bisikletlerinden farklı vites kombinasyonlarına sahiptirler. Bu viteslerin değişimi,dağ bisikletleri gibi seri olmamakta daha yavaş olmakta ve tempo, dağ bisikletlerine göre daha fazla önem kazanmaktadır. Yapıları gereği düz alanlarda kullanılmalıdırlar.


Bu tür bisikletler için aşağıdaki ölçüleri kullanabilirsiniz.


Boy ölçüsü Kadro boyu (cm) Kadro boyu (cm)


155-165 cm. 48-51 cm. 46-48 cm.


165-170 cm. 51-53 cm. 48-50 cm.


170-175 cm. 53-55 cm. 50-52 cm.


175-180 cm. 55-57 cm. 52-55 cm.


180-185 cm. 57-60 cm. 55-57 cm.


185-190 cm. 60-62 cm. 57-60 cm.


190-195 cm. 62-64 cm. 60-62 cm.


195-200 cm. 64-68 cm. 62-64 cm.


1. Tek Amortisörlü Dağ Bisikletleri:


Tek amortisörlü dağ bisikletleri, en yaygın bisikletlerdir. Genellikle bisiklet binicileri tek amortisörlü modelleri tercih ederler. Bizler de size en çok bu tip modelleri öneririz. Eğer kayalık ve çok engebeli arazilerde bisiklet kullanmayı düşünmüyorsanız tek amortisörlü bir bisiklet işinizi fazlasıyla görecektir. Tek amortisörlü bisikletlerin amortisörünün kilitlenebilir özellikte “Lock Out” olmasına dikkat ediniz. Çünkü amortisörün sürekli çalışması güç kaybına yol açıyor. Eğer ön amortisörü kilitlerseniz daha az enerji harcarsınız.


2. İki Amortisörlü Dağ Bisikletleri


Genellikle bu model bisikletler, iniş için tasarlanmıştır ve günümüzde arazi binişinde de kaliteli olanları kullanım alanı bulmaktadır. Ama ne yazık ki günümüzde bisiklet firmaları sadece görsel güzelliği olan iki amortisörlü bisiklet modellerine yönelmiş durumda. Bu tip modeller normal bir bisiklete göre çok ağırdır. Yaklaşık ağırlıkları 15-30 Kg arasında değişmektedir. Normal bir bisiklet ağırlığı 10-15 Kg arasındadır. Özellikle son yıllarda artan bu tip bisikletler pek kullanışlı değildir. Hatta o kadar ağırdırlar ki sizi bisikletten bezdirir hale getirirler. Bunun dışında arazide çok yüksek performans ve biraz daha fazla konfor istiyen bazı kullanıcılar üst model çift amortisörlü dağ bisikletlerini tercih edebilirler böyle bir seçim yapıldığında bisikletin 11-15 kg yi geçmemesine dikkat etmelidirler bu bisikletlerin çok kalitelilerinde 10 kg kadar indiğini görebilmekteyiz ancak bunlar çok pahalı aletlerdir. Genel olarak orta ve üst düzey mtb kullacısının çift amortisörlü bir bisiklete gerçekten ihtiyacı olmadığını söyleyebiliriz tabii gerisi kullanıcının özel zevkine kalmıştır…


Downhill (tepe inişi) bisikletleri:


Dağlardan tepelerden çılgınca süratlerle inmek mi istiyorsunuz, 5-10 metreye varan uçuşlar mı yapmak istiyorsunuz? Yüksek dik kayalıklarla dolu bir inişin başına geldiğinizde gözleriniz ışıldıyor kanınıza adrenalin mi pompalanıyor? Hiçbir şey size bisikletle arazide 40-50-80 km/saat hızlara varan inişler kadar zevk vermiyor mu? Cevabınız evet ise almanız gereken tür downhill bisikletidir. Bu bisikletler her zaman ön ve arka amortisöre ve büyük kuvvetli disk fren sistemine sahip ve mtb gurubu içinde en fazla amortisör mesafesine sahip, en sağlam bisikletlerdir, dezavantaj olarak en ağır bisikletler de bunlardır ve düz yolda ve özellikle tırmanışlarda sizi zorlayabilirler bu yüzden bu bisikletler amacı için alınmalıdır…


BMX, Trial, Freestyle Bisikletleri:


Bu tür bisikletler de spesiyal bisikletlerdir, kullanılma amacı akrobatik hareketler yapmak, nokta isabetli atlamalar ve konuşlar yapmaktır, son derece sağlam ve genellikle ağır kadrolara sahiptirler. Bu bisikletlerde sağlamlık çok öne çıkmakta cant tel sayıları çok fazla genellikle normal bisikletlerin en az iki misli olmaktadır bu da yine extra ağırlığa sebebiyet vermektedir. Genellikle amortisör yoktur veya bazen sadece ön amortisör vardır, en üst modellerinde bazen sele dahi bulunmamaktadır ve varsa genellikle seleler çok aşağıdadır. Akrobatik hareketler yanında arazide de kullanılabilirler, genellikle vites sistemi içermezler. Bu tür bisikletler sadece meraklıları tarafından tercih edilmelidirler.


YOL BİSİKLETİ GURUBU:


Hız tutkusu, yüksek performans, bacaklardaki laktik asidin verdiği yanma, inişlerde 80-100 km/h hızlara ulaşmak, asfalta yağ gibi akan bir bisiklet, bunlar sizi heyecanlandırıyor mu? O zaman yol yarış bisikletleri sizin için…


Bu bisikletler yol gurubunun en hızlı en hafif bisikletlerini içermektedirler, sürüş pozisyonları çok rahat değildir ancak son derece aerodinamiktir bunun sonucu olarak düşük hava direncine sahiptirler bu sayede asfalt yollarda son derece hızlı ve uzun mesafeler kolayca alınabilmektedirler, kısaca bu bisikletler için tam bir performans makinesi diyebiliriz, 28” çapında ince ve çok yüksek basınçta kullanılan tekerleklere sahiptirler. Islak yollarda çok dikkatli olmak gerekmektedir, sizinde anlayacağınız gibi bu bisikletler mükemmel hava ve yol koşullarında kullanmak en idealidir, bir çoklarına göre bir kuğu gibi kaymak asfalta akan bir yol bisikletinin zevkini hiçbir bisiklet verememektedir.


Dünyada yol yarışları son derece populerdir bunun nedeni seyirci desteği açısından çok müsait olmasıdır, bu yarışlardan en popüler olanları Fransa Turu (Tour de France), Ispanya turu vb dir Yurdumuzda da yol yarışları yapılamaktadır, en büyük organizasyon ise Etaplı bir yarış olan Cumhurbaşkanlığı turudur, Uluslar arası bisiklet federasyonuna göre bu müsabakalarda kullanılacak bisikletlerin 6.8 kilodan aşağı olmasına izin verilmemektedir.


Eğer yol yarışlarına katılmak istiyorsanız veya asfalta yüksek performansta bisiklet kullanmak istiyorsanız yol yarış bisikletini tercih etmelisiniz. Yine fitness ve spor amaçlı kullanım için yol yarış bisikletlerinin daha alt modellerini tercih edebilirsiniz.


Şehir Bisikletleri:


Eğer bisikleti en çok şehir içi ulaşımda kullanıyorsanız, işinize okulunuza bisikletle gidip geliyorsanız, ufak alışverişler için bisikletinizi kullanıyorsanız veya şehir içinde gezinmekten hoşlanıyorsanız şehir bisikletleri size uygundur. Bu bisikletler aynı zamanda hafif arazi koşullarında sınırlı olarak kullanma imkanı sunmaktadırlar. Şehir bisikletleri bir çok aksesuara sahiptirler bunlar ışıklandırma sistemleri, çamurluk, bagaj, zil vb gibi, bu yüzden biraz ağırdırlar ancak son derece konforludurlar.


Çocuk Bisikletleri:


Çocuk bisikletlerinde en önemli özellik fren sisteminin çok iyi olmasıdır. Eğer fren sistemi iyi değilse çocuğunuzu asla o bisiklete bindirmeyiniz. Ayrıca çocuk bisikletinde hafif bisikletler tercih ediniz. Genelde çocuklara büyük gövdeli bisikletler almaktan kaçınınız. Çünkü çocuklar bu tip bisikletlere kullanırken hakim olamazlar.


 


 

etiketler