Şehir Bisikletçileri Yayalara göre 2 Kattan fazla Zararlı Parçacık Soluyor

Genel

Şehir Bisikletçileri Yayalara göre 2 Kattan fazla Zararlı Parçacık Soluyor

AraÅŸtırmacılar, “Panik yapmayın, ama egzoz dumanından uzak durun” diyor.


Barts ve Londra Tıp Okulu’nca yapılan araÅŸtırma sonuçlarına göre, Londra ve diÄŸer büyükÅŸehirlerdeki bisikletçiler yayalardan 2,3 kat fazla kara karbon parçacığı soluyor.


Otomobil, otobüs ve kamyonlarca atılan egzoz gazında bulunan is, kurum parçacıklarının solunması kalp ve akciÄŸer fonksiyonu bozuklukları dahil saÄŸlık problemleriyle yüksek iliÅŸkilendirildi.


Profesör Jonathan Grigg önderliÄŸindeki bu çalışmanın amacı saÄŸlıklı bisikletçilerin ve iÅŸe gidiÅŸ geliÅŸte bisiklet kullanan yetiÅŸkinlerin ne kadar kara karbon parçacığına maruz kaldığını bulmaktı.


Bu çalışmada yaÅŸları 18-40 arasında sigara içmeyen, ulaşım için bisiklet kullanan 5 saÄŸlıklı kiÅŸi ve 5 sigara içmeyen saÄŸlıklı yayanın akciÄŸerlerindeki kara karbon karşılaÅŸtırıldı. AkciÄŸer dozunu ölçmek için havayolu makrofajları denilen ve havayolu yüzeyinde yabancı cisimleri tutmak için bulunan aÅŸağı havayolu hücrelerinden örnekler alındı. Bu makrofajların analizi gündelik, ÅŸehirde bisiklet kullananların akciÄŸer alt kısmında yayalara göre 2,3 kat fazla kara karbon bulunduÄŸunu gösterdi.


AraÅŸtırmacılardan Dr. Cinedu Nwokoro “Bu araÅŸtırma sonuçları büyük Avrupa ÅŸehirlerinde bisiklet sürmenin kara karbona maruz kalmayı artırdığını gösterdi. Bu sonucun bisikletçilerin yayalara göre egzoz dumanlarına daha yakın olması, daha derin ve sık nefes alması gibi birkaç nedeni olabilir.” dedi.


Bu Londra çalışması, Avrupa Solunum DerneÄŸi Yıllık Kongresinde sunulacak. Küçük bir grup üzerinde yapılmasına raÄŸmen bu yıl daha önce yapılıp Çevresel SaÄŸlık Perspektifi’nde yayınlanan “yüksek hava kirliliÄŸine maruz kalan bisikletçilerde kısa dönem kalp düzensizlikleri” adlı Kanada çalışmasının sonuçlarıyla bazı yönlerden paralellik gösteriyor.


Ä°ki çalışmanın da araÅŸtırmacılarına göre kirliliÄŸe maruz kalma bisikletçiler tarafından rota planlanırken göz önüne alınmalı, daha da önemlisi bisiklet alt yapısı (yolları) buna göre planlanmalı.


Ottowa’da yapılan benzer bir araÅŸtırmanın araÅŸtırmacıları Scientific American’da yayınlanan makalede araçların egzozlarından mümkün olduÄŸu kadar uzak durmayı, egzoz arkalarında bulunmamayı bu ÅŸekilde kurum büyüklük ve yoÄŸunluÄŸunun azalacağını, araç arkalarından en az 5 metre uzakta bulunulmasını tavsiye ediyorlar. Amerikalı araÅŸtırmacılara göre trafikten ayrılmış bisiklet yollarını tercih etmek daha iyi.


 


https://road.cc/content/news/44758-urban-cyclists-breathe-more-twice-amount-harmful-soot-pedestrians-do-says-london kaynağından derlenmiştir

etiketler